Budowa falownika

znajdujesz się w: budowa falownika, falowniki / tagi: , ,

Dowiedz się, jak zbudowany jest Twój falownik

1. Konwerter (prostownik)

falowniki-budowa

Zasilanie 3-fazowe

Zasilanie odbywa się poprzez prostownik (diody D1-D6), który zamienia nam napięcie zmienne 400V AC na napięcie stałe około 570V DC.

Zasilanie 1-fazowe

Prostownik może być zbudowany w układzie jak powyżej, lecz przystosowany jest do napięcia zasilania 230V. Może to też być zwykły prostownik składający się z czterech diod prostowniczych. Napięcie zmienne 230V AC zamieniane jest wtedy na napięcie stałe około 306V DC.

2. Szyna prądu stałego DC i kondensator

Zacisk P (+), zacisk N (-).
Między zaciski włączony jest kondensator, z którego czerpana jest energia podczas przeciążenia układu np. nagły chwilowy wzrost obciążenia wału silnika. W tymże kondensatorze jest też gromadzona energia oddawana przez silnik podczas hamowania (praca prądnicowa silnika).

3. Falownik

Falownik w przemienniku częstotliwości zbudowany jest z sześciu tranzystorów (T1-T6).
Tranzystory są sterowane procesorem przemiennika. Napięcie na wyjściu falownika ma charakterystykę sygnałów prostokątnych. Odpowiednio trwające impulsy dają nam żądaną wartość napięcia skutecznego. Częstotliwość wyjściowa jest regulowana częstotliwością przełączania pary tranzystorów dla danej fazy. Dla fazy „U” (patrz schemat) będą to tranzystory „T1″(+) i „T4” (-). Raz napięcie jest dawkowane przez tranzystor „T1” (napięcie dodatnie) a raz przez tranzystor „T4” (napięcie ujemne). Ilość przełączeń między napięciem dodatnim a ujemnym na fazie to częstotliwość wyjściowa.

4. Czoper hamujący

Niektóre przemienniki wyposażone są w czoper hamujący – tranzystor T7.
W takim przypadku pod zaciski „P” i „RB” można podłączyć rezystor hamujący, który podczas szybkiego zwalniania silnika zamienia wytworzoną przez silnik energię elektryczną w energię cieplną. Silnik podczas hamowania pracuje jako prądnica i ładuje kondensator przemiennika. Gdy napięcie na kondensatorze osiągnie wartość graniczną to czoper „T7” kieruje energię do rezystora hamującego i kondensator zostaje rozładowany do napięcia znamionowego.