Falowniki – Najczęściej zadawane pytania

znajdujesz się w: falowniki, faq / tagi: ,
  • Falowniki

Pytania i odpowiedzi dot.falowników

Jeśli masz jakieś pytania bądź chcesz uzyskać szczegółowe informacje dot. falowników, reduktorów,elektrowibratorów, silników elektrycznych skontaktuj się z nami

Zakończona produkcja i sprzedaż falowników E-1000 HFinverter

Zakończono produkcję i sprzedaż przemienników EuraDrives serii E-1000. Nie oznacza to jednak, że nie ma dla nich zamienników. Obecnie dostępne są w sprzedaży falowniki E-2000. Posiadają takie same parametry, zaciski, programowanie, jak ich poprzednicy. Nawet instrukcja jest identyczna. Pierwsza różnica, która nasuwa mi się do głowy, to sterowanie. E-2000 są wektorowe, a E-1000 były skalarne. Więcej o falownikach EuraDrives na naszej stronie falowniki EuraDrives

Czy produkowane są jeszcze falowniki serii L100?

Na dzień dzisiejszy zaprzestano produkcji falowników serii L100. W ich miejsce można stosować L200. Jeśli chodzi o falowniki LG serii Se lub Sf, które również wycofano, w ich miejsce proponuje się falowniki serii Sg i Sh.

Problem ze zwiększeniem wydajności wentylatora za pomocą falownika

Klient pyta: chciałem zwiększyć wydajność wentylatora falownikiem ale mam kłopot – przy 20Hz silnik pobiera prąd jak na biegu jałowym, przy 50Hz prąd silnika jest na poziomie prądu znamionowego, przy 60 Hz prąd znamionowy jest przekroczony i za chwilę wyłącza się falownik pokazując błąd (przeciążenie silnika) – jaka jest tego przyczyna?
odp. Opory powietrza wzrastają wraz z kwadratem prędkości. Przy 25% zapotrzebowanie na moc jest około 25%, przy 50Hz jest 100% (jeżeli moc silnika jest dobrana na styk), przy 60Hz to jest wzrost prędkości o 20% czyli zapotrzebowanie na moc rośnie do 144% wartości znamionowej. Jeżeli chcemy zwiększyć wydajność wentylatora to musimy dobrać nowy silnik i falownik – może też przyda się manipulacja przełożeniami na kołach pasowych aby nie przekraczać 60Hz. Proszę podać jakie są zastosowane koła Pasowe, jaki jest silnik (moc, obroty, typ), jaka jest wydajność wentylatora i jaka ma być zwiększona wydajność. Dobierzemy i zaproponujemy odpowiedni sprzęt.

Wyłącznik różnicowo-prądowy

Klient pyta: mam w rozdzielnicy wyłącznik różnicowo-prądowy 30mA, do jednej z maszyn zamontowaliśmy falownik, po tym zaczęły się non-stop problemy z wyrzucaniem różnicówki – w końcu musiałem ją wypiąć bo nie dało się pracować ale tak nie może być – co mam zrobić?
odp. Falowniki generują ogromny prąd upływu. Do obwodu zasilającego falownik należy stosować wyłącznik 300mA – jednak nie chroni on całkowicie obsługi przed porażeniem (bo nie ma takiej możliwości). Jego główne zadanie to ochrona falownika przed skutkami zwarcia doziemnego. Inne urządzenia układu powinny posiadać osobne zabezpieczenia różnicowo-prądowe (30mA) które już chronią obsługę przed porażeniem. Wniosek: należy stosować odpowiednie wyłączniki różnicowo-prądowe, jednak obwód falownika musi mieć osobne zabezpieczenie różnicowo-prądowe które nie do końca chroni prze porażeniem. Ponadto układ z falownikiem powinien być trwale uziemiony przez dwa niezależne przewody

Falownik do silnika trójfazowego indukcyjnego 45kW.

Klient pyta:Poszukuję falownika do silnika trójfazowego indukcyjnego 45kW. Silnik napędza dmuchawę powietrza do kotła i utyka na przełączeniu gwiazda trójkąt. Myślę że falownik rozwiąże problem. Falownik ma działać tylko podczas rozruchu, potem powinien przełączać sie na baypass wewnętrzny, lub coś w tym stylu. Proszę o pomoc w doborze optymalnego rozwiązania.
Moja odpowiedź: W tym przypadku nie proponuję falownika, gdyż Klient nie potrzebuje regulacji prędkości obrotowej tylko łagodnego rozruchu. Zaproponowałem softstart HFR 1045. Warto zauważyć, że cena falownika w stosunku do softstartu HFR-1000 jest trzykrotnie wyższa więc chyba opłaca się skorzystać z tej opcji. (a poza tym falownik nijak tu nie pasował). Chciałbym również zwrócić uwagę na fakt, iż standardowego falownika nie da się zbypassować

Problem z falownikiem

Ostatnio jeden z Klientów skontaktował się ze mną i przedstawił swój problem. Za pomocą falownika reguluje obroty silnika, który napędza wentylator. Niestety przy rozruchu pojawiły się problemy. Po krótkim wywiadzie z Klientem doszedłem do następujących wniosków. Falownik wyłącza się od razu przy starcie z powodu przeciążenia. Okazało się, że przy wyłączonym wentylatorze, w kanale wentylacyjnym pojawia się ciąg wsteczny, który nadaje przeciwny bieg łopatom wentylatora. Powoduje to, że od razu po załączeniu biegu następuje przeciążenie i awaryjne wyłączenie falownika. Na ominięcie tego problemu jest bardzo prosty sposób. Prawie w każdym falowniku jest opcja hamowania prądem stałym DC przed rozruchem silnika. Działa to w ten sposób, że po zadaniu rozkazu ruchu, falownik najpierw podaje napięcie stałe DC na silnik, powodując przy tym wywołanie momentu hamującego na silniku. Wentylator zostaje zatrzymany i dopiero wtedy następuje rozruch silnika. Tę funkcję należy używać przy aplikacjach wentylatorowych, pompowych i innych, w których podczas swobodnego postoju silnik może dostawać wstecznych obrotów.

Co trzeba wiedzieć, aby prawidłowo dobrać falownik?

Najważniejszym parametrem do właściwego doboru falownika jest prąd znamionowy silnika. Wartość prądu i napięcia znamionowego silnika można odczytać z tabliczki znamionowej.

Jakie są standardy zasilania falowników?

Do regulacji prędkości obrotowej silników o mocy do 2,2 kW, z powodów ekonomicznych, stosuje się falowniki zasilane napięciem 1-fazowym 230V. Na wyjściu takiego falownika uzyskujemy napięcie trójfazowe 3×230 V. Aby upewnić się, że taki falownik może współpracować z Państwa silnikiem należy sprawdzić czy uzwojenie silnika można połączyć na napięcie 3x230V. Jeżeli silnik nie posiada takiej możliwości pozostaje zasilanie napięciem 3x400V

Dobór falownika współpracującego z 3 elektrowibratorami

Pytanie klienta: proszę o dobór falownika, który miałby za zadanie współpracować z 3 elektrowibratorami firmy OLI typ MVE 800/3. Napędy te mają być zamontowane w rdzeniu formy, której masa to około 900kg + masa betonu 2 tony. Moja propozycja jest następująca: Proponuję falownik SV022iG5A-4 2,2kW 400V 6A.
Uwagi: do każdego wibratora powinien być osobny przekaźnik termiczny, przekaźniki termiczne powinny być tak podłączone do falownika aby przy zadziałaniu jednego z nich falownik zatrzymał bieg wibratorów
Na zasilaniu sugerowałbym umieścić wyłącznik modułowy 3P C10A. Włącznik start stop może być np obrotowy, jak zadziała któryś stycznik termiczny przerywa się obwód i zdejmuje rozkaz ruchu z falownika
Należy również uwzględnić coś do regulacji prędkości obrotowej:

  • prędkość może być ustawiona na stałe
  • prędkość regulowana potencjometrem – potrzebny potencjometr
  • prędkość regulowana motopotencjometrem – potrzebne dwa przyciski ze stykami NO niestabilne

Dobór falownika

Klient pyta: Wiadomo, że przy doborze falownika krytycznym parametrem jest prąd. Moce falowników 1-fazowych nie przekraczają 2,2kW.
Moje pytanie: czy dobierzemy u Państwa falownik 1-fazowy do mojego wentylatora promieniowego z silnikiem 3-fazy 3,0 kW? Ten silnik ma aż 3,0kW, ale jego prądy wynoszą 6,1A/400V lub 10,4A/230V (na przykład Tamel, Sg100L-2). To nie przekracza znacznie możliwości falowników 1-fazowych. Ostatecznie można ograniczyć częstotliwość do 46-48Hz. Jeżeli dołączymy dławik (filtr) to chyba dodatkowo ograniczymy prąd (ampery) pobierany z sieci jednofazowej.
Czy jest jakiś poważny błąd w moim rozumowaniu?
Proszę o ofertę cenową na opisany temat, czyli falownik, dławik, inne(?). Nie ma potrzeby ograniczenia zakłóceń elektromagnetycznych (radiowych).
Odpowiadam: proponuję zastosować falownik SV022iC5-1F 230V 1-faz / wyjście 230V 3-faz. 12A Cena: 747 zł netto. Termin realizacji: towar dostępny od ręki
Uwaga: prąd znamionowy silnika nie może przekraczać 12A – podany przez Pana silnik pasuje do zaproponowanego prze ze mnie falownika i nie potrzebuje żadnych dodatkowych dławików (chyba że kabel silnik-falownik jest dłuższy niż 50 m) Zaproponowany falownik posiada wbudowany filtr sieciowy. Silnik Tamel Sg100L2 – mamy również w naszej ofercie i silnik taki jest dostępny od ręki

Falownik+silnik – to ma działać poprawnie

Ponieważ ostatnio trafił nam się klient który załączał i wyłączał bieg silnika za pomocą włączania i wyłaczania napięcia na falowniku to chciałem przypomnieć zasady z tym tematem związane.
Klient chciał, aby silnik uruchamiał się równocześnie z falownikiem zaraz po podaniu napięcia na falownik, czyli od razu po doprowadzeniu zasilania do falownika zaczyna pracować silnik. Zatrzymywać silnik chciał w ten sam sposób czyli wyłączająć napięcie silnika. Tak nie można robić ponieważ falownik nie lubi dużej liczby załączeń i wyłączeń napięcia i w konsekwencji może się uszkodzić.
Taką funkcję falownika (start silnika od razu po podaniu napięcia na falownik) stosuję się w bardzo nielicznych aplikacjach – np. wentylatory dachowe, pompy hydroforowe. Ta funkcja służy po to ze gdy awaryjnie zabraknie zasilania a potem ono powróci to żeby operator nie musiał ingerować w uruchomienie silnika. Natomiast w większości przypadków takie ustawienie jest niebezpieczne np. napęd gilotyny. Wyobraźmy sobie że w zakładzie jest awaria zasilania, gilotyna staje, operator wskakuje na gilotynę z drugim śniadaniem i czeka na powrót zasilania. Zasilanie wraca i ciach kanapka na pół.

Problem z wyrzucaniem różnicówki

pytanie: mam w rozdzielnicy wyłącznik różnicowo-prądowy 30mA, do jednej z maszyn zamontowaliśmy falownik, po tym zaczęły się non-stop problemy z wyrzucaniem różnicówki – w końcu musiałem ją wypiąć bo nie dało się pracować ale tak nie może być – co mam zrobić?
odp.Falowniki generują ogromny prąd upływu. Do obwodu zasilającego falownik należy stosować wyłącznik 300mA – jednak nie chroni on całkowicie obsługi przed porażeniem (bo nie ma takiej możliwości). Jego główne zadanie to ochrona falownika przed skutkami zwarcia doziemnego. Inne urządzenia układu powinny posiadać osobne zabezpieczenia różnicowo-prądowe (30mA) które już chronią obsługę przed porażeniem. Wniosek: należy stosować odpowiednie wyłączniki różnicowo-prądowe, jednak obwód falownika musi mieć osobne zabezpieczenie różnicowo-prądowe które nie do końca chroni prze porażeniem. Ponadto układ z falownikiem powinien być trwale uziemiony przez dwa niezależne przewody.

Jak zwiększyć wydajność wentylatora falownikiem?

pytanie: chciałem zwiększyć wydajność wentylatora falownikiem ale mam kłopot – przy 20Hz silnik pobiera prąd jak na biegu jałowym, przy 50Hz prąd silnika jest na poziomie prądu znamionowego, przy 60 Hz prąd znamionowy jest przekroczony i za chwilę wyłącza się falownik pokazując błąd (przeciążenie silnika) – jaka jest tego przyczyna?
odp. Opory powietrza wzrastają wraz z kwadratem prędkości. Przy 25% zapotrzebowanie na moc jest około 25%, przy 50Hz jest 100% (jeżeli moc silnika jest dobrana na styk), przy 60Hz to jest wzrost prędkości o 20% czyli zapotrzebowanie na moc rośnie do 144% wartości znamionowej. Jeżeli chcemy zwiększyć wydajność wentylatora to musimy dobrać nowy silnik i falownik – może też przyda się manipulacja przełożeniami na kołach pasowych aby nie przekraczać 60Hz. Proszę podać jakie są zastosowane koła Pasowe, jaki jest silnik (moc, obroty, typ), jaka jest wydajność wentylatora i jaka ma być zwiększona wydajność. Dobierzemy i zaproponujemy odpowiedni sprzęt. Więcej na www.qnisz.pl

Czy w falowniku SV022iC5-1F jest funkcja autorestartu?

pyt. Czy w falowniku SV022iC5-1F jest funkcja autorestartu? Potrzebuję aby silnik ruszył sam po zaniku napięcia a na razie to muszę rozewrzeć styki odpowiadające za ruch i po ponownym zwarciu styków silnik dopiero rusza.
odp.w falowniku SV…iC5-1F funkcję autorestartu uruchamia się w parametrze H20 (0 zmieniamy na 1)
Uwaga: używamy tej funkcji tylko z pełną świadomością, najczęstsze zastosowanie to wentylatory dachowe, nie używamy tej funkcji w maszynach obsługiwanych przez operatorów – gdyż jest to niebezpieczna dla życia lub zdrowia gdy maszyna sama wystartuje

Problem z uzyskaniem dokładnych wskazań obrotów silnika na falowniku

zap. nie mogę uzyskać dokładnych wskazań obrotów silnika na falowniku SV008iC5-1F, podłączyłem wskaźnik obrotów do wyjścia analogowego i też są rozbieżności
odp. Prędkość silnika przy 50Hz (i nie tylko) będzie mocno zależała od obciążenia silnika i od ustawień falownika (np. funkcja kompensacji poślizgu). Na biegu jałowym bez obciążenia i przy 50Hz prędkość na mierniku przykładanym do wałka silnika powinna być w okolicy prędkości synchronicznej czyli 1500obr/min. Jeżeli tylko trochę zmienisz obciążenie to obroty od razu spadną a falownik o tym nie będzie wiedział jak nie ma enkodera (falownik SV…iC5-1F nie ma możliwości podłączenia enkodera), nie mając enkodera nigdy nie będziesz miał podanych dokładnych obrotów przez falownik tylko rząd wielkości. Jedyne rozwiązanie to dać licznik na wał silnika albo zastosować falownik z enkoderem.

Sprzęt z USA

zap. W firmie mam urządzenie sprowadzone z USA wymagające zasilania 110 V, 60 Hz – czy istnieje urządzenie zamieniające 50 Hz naszej sieci na 60 Hz jak w USA?
odp. wszystko zależy jakiego rodzaju są obciążenia. Falowniki, które posiadamy w ofercie są typowymi sterownikami przeznaczonymi wyłącznie do sterowania silników. Jeżeli chodzi o zasilanie silnika trójfazowego na 110V lub 220V na 60Hz to nie ma problemu. Jednak jak nie są to silniki, to nasze falowniki się nie nadadzą.

Funkcja Autotuning w falowniku?

Klient pyta: Do czego służy funkcja Autotuning w falowniku?
Odpowiadam: Jeżeli nasz napęd nie potrzebuje dużego momentu przy małych prędkościach lub przy rozruchu to w ogóle się tym nie zajmujemy (wentylator, pompa) Jeżeli mamy urządzenia o ciężkim rozruchu i wymagające dużego momentu przy małych prędkościach (winda, suwnica, młyn, prasa itp.) to należy użyć tej funkcji jednorazowo oraz przy każdej wymianie silnika (nawet jeśli silnik jest wymieniany na identyczny) lub falownika. Po podłączeniu układu silnik-falownik odpinamy wał silnika od wszelkich obciążeń. W falowniku wprowadzamy podstawowe parametry silnika: prąd, moc, ilość par biegunów, napięcie, częstotliwość itp. potem możemy uruchomić funkcję Autotuning. Podczas Autotuningu silnik ma mierzone i zapamiętywane w falowniku dokładne parametry silnika. Silnik w czasie tego testu może wydawać różne niepokojące dźwięki i może się rozpędzać (trzeba zadbać o bezpieczeństwo). Autotuning umożliwia prawidłową pracę falownika w trybie wektorowym i rozwijanie prawidłowo momentu obrotowego, wpływa to też na zmniejszenie poboru energii elektrycznej i zmniejsza grzanie silnika gdyż zestaw po Autotuningu bardziej efektywnie wykorzystuje energię.