Silniki elektryczne – Najczęściej zadawane pytania

znajdujesz się w: faq, silniki elektryczne / tagi:
  • Silniki elektryczne

Najczęściej zadawane pytania – silniki elektryczne

Jeśli masz jakieś pytania bądź chcesz uzyskać szczegółowe informacje dot. falowników, reduktorów,elektrowibratorów, silników elektrycznych skontaktuj się z nami.

Chcę rozpędzić silnik powyżej 90Hz przy użyciu falownika wektorowego

odp. Mało kto wie że powyżej 70 Hz moment obrotowy spada gwałtownie i czasami można robić różne cuda i nic to nie da. Do częstotliwości 100Hz potrzebny jest silnik o specjalnym wykonaniu. Można też od nowa przeprojektować układ napędowy wyznaczając maksymalną prędkość, moment obrotowy i przyjąć sterowanie silnika 0-70Hz. Robienie silnika na 100Hz i 2900obr/min nie ma sensu. Silniki takie wykonuje się na obroty od 6000 obr/min w górę.

Problem z mocą silnika…

W dniu dzisiejszym Klient zadał mi następujące zapytanie: „Co zrobić, aby pozbyć się problemu związanego z brakiem mocy silnika przy wykorzystaniu falownika zasilanego jednofazowo 230V?” Odpowiedź jest prosta. W tym przypadku należy przepiąć uzwojenie silnika z tradycyjnej gwiazdy (ustawienie fabryczne, 400V) w trójkąt na 230V, gdyż falowniki jednofazowe mają na wyjściu napięcie trójfazowe 230V, o czym często klienci zapominają.

Działanie silnika z falownikiem – kilka zasad

Ponieważ ostatnio trafił nam się klient który załączał i wyłączał bieg silnika za pomocą włączania i wyłączania napięcia na falowniku to chciałem przypomnieć zasady z tym tematem związane. Klient chciał, aby silnik uruchamiał się równocześnie z falownikiem zaraz po podaniu napięcia na falownik, czyli od razu po doprowadzeniu zasilania do falownika zaczyna pracować silnik. Zatrzymywać silnik chciał w ten sam sposób czyli wyłączając napięcie silnika. Tak nie można robić ponieważ falownik nie lubi dużej liczby załączeń i wyłączeń napięcia i w konsekwencji może się uszkodzić. Taką funkcję falownika (start silnika od razu po podaniu napięcia na falownik) stosuję się w bardzo nielicznych aplikacjach – np. wentylatory dachowe, pompy hydroforowe. Ta funkcja służy po to ze gdy awaryjnie zabraknie zasilania a potem ono powróci to żeby operator nie musiał ingerować w uruchomienie silnika. Natomiast w większości przypadków takie ustawienie jest niebezpieczne np. napęd gilotyny. Wyobraźmy sobie że w zakładzie jest awaria zasilania, gilotyna staje, operator wskakuje na gilotynę z drugim śniadaniem i czeka na powrót zasilania. Zasilanie wraca i ciach kanapka na pół. : )

Silnik napędza dmuchawę powietrza do kotła i utyka na przełączeniu gwiazda trójkąt

Klient pyta:Poszukuję falownika do silnika trójfazowego indukcyjnego 45kW. Silnik napędza dmuchawę powietrza do kotła i utyka na przełączeniu gwiazda trójkąt. Myślę że falownik rozwiąże problem. Falownik ma działać tylko podczas rozruchu, potem powinien przełączać się na baypass wewnętrzny, lub coś w tym stylu. Proszę o pomoc w doborze optymalnego rozwiązania.
Moja odpowiedź: W tym przypadku nie proponuję falownika, gdyż Klient nie potrzebuje regulacji prędkości obrotowej tylko łagodnego rozruchu. Zaproponowałem softstart HFR 1045. Warto zauważyć, że cena falownika w stosunku do softstartu HFR-1000 jest trzykrotnie wyższa więc chyba opłaca się skorzystać z tej opcji. (a poza tym falownik nijak tu nie pasował). Chciałbym również zwrócić uwagę na fakt, iż standardowego falownika nie da się zbypassować

Silnik Indukta + odpowiedni falownik

Klient pyta: Poszukuję silnika Indukty SSg 160L 8/4 7,2/12kW IM1001 oraz alternatywnie proszę o ofertę na analogiczny silnik jednobiegowy 12kW 1440 obr/min + odpowiedni falownik. Silnik poprzez pasy klinowe napędza wentylator, praca ciągła, sterownie lokalne, bez żadnych dodatkowych właściwości dynamicznych, bez hamowania, prosze o wycenę z opcją filtra EMC i bez niego, max. długość przewodu silnik-falownik ok. 15m.
Proponuję: silnik dwubiegowy SSg 160L-8/4 12/7,2kW 1440/720obr/min IM1001, Termin realizacji: 3 dni robocze.
Do wentylatora powinien być raczej zastosowany silnik wentylatorowy (ze względu na oszczędność energii – wentylator przy niskich obrotach nie potrzebuje tyle mocy co daje standardowy silnik dwubiegowy) np. można zastosować: Silnik dwubiegowy wentylatorowy SSg 160L-8/4W 11,5/3kW 1440/720 obr/min, Termin realizacji: 3 dni robocze lub Silnik jednobiegowy Sg 160L 15kW 1400obr/min IM1001, Termin realizacji: 3 dni robocze
Do w/w silnika falownik: falownik E1000-0150T3 15kW 400V wbudowany filtr sieciowy klasy A (do strefy przemysłowej), Termin realizacji: 3 dni robocze. Uwagi: jeżeli falownik ma pracować w budynku mieszkalnym wtedy proszę o info – przygotuję ofertę na falownik z filtrem sieciowym klasy B (do stref mieszkalnych). Dodam jeszcze że zaproponowany falownik wyposażony w filtr sieciowy wychodzi przy obecnej promocji taniej od najtańszych falowników bez filtra, do tego ma gwarancję 24 m-ce

O zabezpieczeniach silników elektrycznych

Wszystkie silniki elektryczne powinny mieć zabezpieczenie termiczne i zabezpieczenie przeciwko zanikowi fazy. Zabezpieczenie termiczne powinno być ustawione na prąd znamionowy zgodny z tabliczką znamionową, nigdy na większy. W praktyce dobre zabezpieczenie termiczne uchroni silnik przed spaleniem również przy zaniku jednej fazy. Uszkodzenia silników łatwo zdiagnozować poprzez oględziny uzwojeń. Przy awarii silnika dobrze jest zawsze tego typu oględziny przeprowadzić, aby nie doprowadzić do takiej samej awarii nowego lub wyremontowanego silnika. Wyróżnia się 3 typy uszkodzeń silnika:
1)wada fabryczna uzwojenia podczas wymiany łożysk. Wygląd: uzwojenie jest przepalone punktowo.
2) spalenie uzwojeń silnika podczas pracy przy braku jednej fazy. Wygląd: przepalona para uzwojeń naprzeciwko siebie (j=180°)
3)spalenie uzwojeń silnika spowodowane przeciążeniem. Wygląd: uzwojenie jest spalone na całym okręgu
Dlaczego na tabliczkach znamionowych silników często spotyka się dwie wartości napięcia i prądu? Co one oznaczają?
Jest to wynikiem takiego wykonania silnika, że jego uzwojenie może być przełączone w trójkąt lub w gwiazdę -230/400V T/Y. Standardowe silniki o mocy do 2,2kW mają taką możliwość. W zależności od dostępnego napięcia zasilania użytkownik może dokonać przełączenia w skrzynce zaciskowej silnika. Podany prąd znamionowy o większej wartości dotyczy uzwojenia na niższe napięcie. Np. oznaczenie Un 230/400 In 5,97/3,45 informuje, że prąd znamionowy silnika przy połączeniu w trójkąt wynosi 5,97A, a przy połączeniu w gwiazdę 3,45A

W jaki sposób prawidłowo dobrać silnik?

Aby prawidłowo dobrać silnik należy określić jego: formę wykonania (łapowy, kołnierzowy, łapowo-kołnierzowy)pozycję pracy (np. pozioma, pionowa wałem do dołu, pionowa wałem do góry itp.)
silniki jednofazowe ogólnego przeznaczenia
Klient pyta: Czy możecie państwo wysłać ofertę na silniki jednofazowe ogólnego przeznaczenia, oraz ofertę falowników przystosowanych do tych silników? Chodzi o silniki jednofazowe o prędkości obrotowej do 2800 obr/min i mocy około 1,5 kW
Odpowiadam: co będą napędzały te silniki (wentylator, pompa, taśmociąg itp)
Klient: Silnik będzie napędzał pompę paliwową przeznaczona do silnika lotniczego… Myślę że moc silnika ok. 1,5 kW w pełni wystarczy, a obroty max. najlepiej gdyby wynosiły 2800 obr/ min.
Odpowiadam: jeżeli układ jest budowany od nowa z nowym silnikiem to nie ma co dawać silnika jednofazowego prawidłowo powinien być silnik trójfazowy np. 90S2 lub 80x-2C 1,5kW 230/400V T/Y (silnik do wyboru może być łapowy lub kołnierzowy, w obudowie żeliwnej lub w obudowie aluminiowej, z wałkiem fi 19 lub z wałkiem fi 24). Towar dostępny od ręki. Gwarancja: 2 – 3 lata (w zależności od wersji). Uzwojenie silnika łączymy w trójkąt na 230V i do tego podłączamy falownik zasilany jednofazowo 230V: SV015iC5-1F 1,5kW 230V 8A przeciążalność 200% w czasie 30s, wbudowany filtr sieciowy klasy A. Towar dostępny od ręki. Gwarancja: 2 lata. Cały zestaw (silnik z falownikiem) będzie zasilany tylko z jednej fazy 230V

Falownik+silnik – to ma działać poprawnie

Ponieważ ostatnio trafił nam się klient który załączał i wyłączał bieg silnika za pomocą włączania i wyłączania napięcia na falowniku to chciałem przypomnieć zasady z tym tematem związane.

Klient chciał, aby silnik uruchamiał się równocześnie z falownikiem zaraz po podaniu napięcia na falownik, czyli od razu po doprowadzeniu zasilania do falownika zaczyna pracować silnik. Zatrzymywać silnik chciał w ten sam sposób czyli wyłączając napięcie silnika. Tak nie można robić ponieważ falownik nie lubi dużej liczby załączeń i wyłączeń napięcia i w konsekwencji może się uszkodzić.

Taką funkcję falownika (start silnika od razu po podaniu napięcia na falownik) stosuję się w bardzo nielicznych aplikacjach – np. wentylatory dachowe, pompy hydroforowe. Ta funkcja służy po to ze gdy awaryjnie zabraknie zasilania a potem ono powróci to żeby operator nie musiał ingerować w uruchomienie silnika. Natomiast w większości przypadków takie ustawienie jest niebezpieczne np. napęd gilotyny. Wyobraźmy sobie że w zakładzie jest awaria zasilania, gilotyna staje, operator wskakuje na gilotynę z drugim śniadaniem i czeka na powrót zasilania. Zasilanie wraca i ciach kanapka na pół.

Problem z uzyskaniem dokładnych wskazań obrotów silnika na falowniku

zap. nie mogę uzyskać dokładnych wskazań obrotów silnika na falowniku SV008iC5-1F, podłączyłem wskaźnik obrotów do wyjścia analogowego i też są rozbieżności

odp. Prędkość silnika przy 50Hz (i nie tylko) będzie mocno zależała od obciążenia silnika i od ustawień falownika (np. funkcja kompensacji poślizgu). Na biegu jałowym bez obciążenia i przy 50Hz prędkość na mierniku przykładanym do wałka silnika powinna być w okolicy prędkości synchronicznej czyli 1500obr/min. Jeżeli tylko trochę zmienisz obciążenie to obroty od razu spadną a falownik o tym nie będzie wiedział jak nie ma enkodera (falownik SV…iC5-1F nie ma możliwości podłączenia enkodera), nie mając enkodera nigdy nie będziesz miał podanych dokładnych obrotów przez falownik tylko rząd wielkości. Jedyne rozwiązanie to dać licznik na wał silnika albo zastosować falownik z enkoderem.

Problem z zasilaniem silników Chiaravalli

Pyt.Mam trzy silniki Chiaravalli 100L4A czy zastosować jeden falownik na wszystkie czy też każdy silnik zasilać osobnym falownikiem. Silniki napędzają wentylatory w suszarni pracując razem z jednakowymi obrotami. Moc silników 2.2 Kw obroty znamionowe 1400 obr/min prąd 4,86A. Celem jest zmniejszenie poboru energii elektrycznej przez obniżenie obrotów w końcowej fazie suszenia o 30-40%.
Odp.Najbardziej ekonomicznym rozwiązaniem (a o to tu chodzi) jest zastosowanie jednego falownika p. SV075Ig5A-4 16A 400V do tego do każdego silnika należy użyć przekaźnik termiczny (taki jak stosuje się do styczników), którego styki sygnałowe należy podłączyć w układ sterowania falownika tak aby przy zadziałaniu któregokolwiek przekaźnika termicznego wyłączyły się wszystkie silniki (falownik zatrzymał pracę).